زیبا یها در فوتبال

تئوری برد دوم در فوتبال

 

زیبائیها و مزیت های ورزش فوتبال ، این ورزش را در جایگاه ویژه ای در عرصه ورزش و اجتماع قرار داده است. توجه فزاینده و روبه رشد مردم و نهایتا مسؤولان به آن ، عطف توجه اندیشمندان و متفکران عرصه های علم الاجتماع و سیاست را نیز سبب شده است. بازی و رقابت دو تیم صاحب عنوان و پیشینه در اغلب اوقات ، حکم یک رویاروئی بزرگ را پیدا می کند.

این رویاروئیها غالبا مسائل پیچیده و غامضی در متن و حاشیه بازی دارند که به پیدا شدن مسائل اجتماعی جدید منجر می شوند. گاهی اوقات مسائل بعد از بازی تا مدتها خوراک تبلیغاتی و حتی حرفه ای روزنامه ها ، مجلات و برنامه های رادیو تلویزیونی میشوند و محافل سیاسی و اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار میدهند. بویژه در قواره تیم های ملی و استانی طیف وسیعی از افراد جامعه را نیز متوجه خود می سازند. بروز مشکلات با جرقه هائی از احساس عاطفی ، احساس تبعیض و نابرابری و یا احساس داوری طرفدارانه در اکثر مواقع به جاهای باریکی می کشد که نهایتا سؤوال اساسی " فوتبال فرصت است یا تهدید" را به میان می کشد و مدتهاست که این سوال هنوز جواب قطعی و روشن برای خود نیافته است.

ما در این بررسی تلاش خواهیم کرد ضمن شمردن برخی زیبائیها و مزیت ها برای فوتبال مؤلفه های تاثیر گذار این روش مهیج و جذاب را نیز بررسی کرده و نظریه برد دوم را نیز در خلال این بحث معرفی نمائیم.

بنظر میرسد در صورت پاسخ مثبت تاثیر گذاران این حیطه ورزشی برای این نظریه ، زمینه را برای معرفی فوتبال بعنوان یک فرصت طلائی آماده سازد فرصتی که خود خنثی کننده خیلی از تهدید ها باشد.

 

زیبائیهای فوتبال

  1- داشتن وسیع ترین میدان در میان ورزشهای با توپ

2- رنگ سبز چمن میدان

3- بازیکنان پر تعداد این رشته ورزشی

4- تماشاگران پرشمار

5- توپ نقطه هدف و تلافی هزاران هزار نگاه که سیال و متحرک است .

6- همسرائی تماشاگران و ترکیب اصوات

7- حرکات موزون تماشاگران و ترکیب رنگ ها

8- حساسیت های داوری

9- نمایش هماهنگیها تاکتیکی و تکنیکی بازیکنان چه فردی و چه گروهی

10- نمایش تونائیهای ذهنی وبدنی بازیکنان

11- سرعت انتقال و آفرینش های خلاقانه و ابتکاری مربیان و بازیکنان.

12- رویا روئی تکنیک ها، تاکتیک ها و برنامه ریزیهای دو تیم.

13- عرصه بروز جلوه های اخلاقی و جوانمردی

14- عرصه بروز و ظهور گذشت ها و تحمل های تحسین برانگیز

15- عرصه کنترل خشم و شادی(هر دو)

16- عرصه کنترل رفتار در برد و باخت(هر دو)

17- و بالاخره چهره نمائی متین وشایسته در مقابل حریف.

 مزیت های فوتبال

 1-      تامین نشاط و شادابی برای جامعه بویژه قشر جوان

  2-      تامین سلامت و بهداشت و یاوری برای بخش بهداشت و درمان

3-      غنی سازی اوقات فراغت

4-      هدایت و تخلیه انرژی نهفته جوانان بصورت صحیح و برنامه ریزی شده.

5-      کسب توفیقات فرهنگی ورزشی در سطوح مختلف

6-      کسب افتخارات در سطوح کشوری، منطقه ای و جهانی.

7- تقویت حس وطن دوستی و وحدت ملی

8- انتقال بخشی مهم از مواریت فرهنگی به نسل جدیدتر

9- معرفی و تکریم پیش کسوتان

10- اشتغال زائی در رشته ها و شاخه های گوناگون مرتبط با ورزش

11- سود دهی به سرمایه گذاری مردمی درصورت هدایت صحیح

12- حل معضلات فرهنگی- اجتماعی در صورت تبدیل عرصه به فرصت

13- معرفی ظرفیت ها و قابلیت های کشور در عرصه های جهانی و میادین به یاد ماندنی

14- اهتراز پرچم پر افتخار ملی در سکوهای مسابقات قارهای و جهانی.

15- تبدیل قابلیتهای بالقوه به بالفعل چه در سطح فردی و چه در سطح گروهی

16- بهره بردار های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در صحنه های بین المللی

17- و بالاخره معرفی فرهنگ غنی و ریشه دار ایران اسلامی به جهانیان

  

 مولفه های تاثیر گذار فوتبال

  

1- بازیکنان

 2- مربیان

3- مدیران

4- داوران

5- اصحاب رسانه

6- تماشاگران و هوداران

7- کارشناسان و پیشکسوتان

8- صنوف مرتبط با ورزش فوتبال

 

این مولفه ها تاثیر گذاران عمده حیطه ورزش فوتبال هستند، ترتیب تقدم و تاخر آنها تابع شرایطی است که ممکن است از شرایطی تا شرایط دیگر فرق بکند

امروزه در کشور ما بویژه با ظهور تماشاگران وفادار و پر انرژی و با انگیزه تیم تراکتور سازی مولفه تماشاگر در عرصه فوتبال را در ردیف اول قرار داده است.

همانگونه که بحث های فنی پیچیده و جذاب در امر مربی گری و داوری، کارشناس فنی، مدیریت صحیح و اصولی و هدایت کار آمد بازیکنان داریم و این مباحث در میز گردهای رادیوئی و تلویزیون و مطبوعاتی و یا در آثار قلمی ورزشی نویسان و مفسرین در فوتبال به زیبائی و با نکته سنجی ارائه میشود، حضور با شکوه تماشاگران شعارهائی که در میادین و یا سایر محلهای نزدیک محل بازی چه قبل،چه حین و چه بعد از ظهر بازی داده میشود، نوع پوشش و انتخاب رنگ ها، حرکات نمادین و معنا دار کلامی و غیر کلامی و نوع برخوردها نیز جای بحث و بررسی و برنامه ریزی دارد.

حرکات و سکناتی که عنوان شد. اگر اغراق نباشد طیفی وسیع از منهای بینهایت تا مثبت بینهایت را شامل میشود که اذهان سایر تماشاگران، مردم، مسئولان و حتی سایر ناظران عرصه های ورزش را در سطح منطقه و جهان تحت تاثیر قرار داده و موقعیت تیم مورد نظر را تعیین میکند.

چه بسا تیمی با توجه به نتیجه بدست آمده، را ظاهرا پیروز میدان باشد، اما مسولان وکارشناسان علاقه مند تیم از مجموع برایند بازی و نتیجه اخلاقی و عملکرد هواداران راضی بنظر نرسد واحساس آنها در کنار برد حاصل از نتیجه یک باخت اخلاقی و استراتژیک باشد.

عکس آن نیز متصور است تیمی نتیجه بازی را واگذار کند اما با منش و رفتار بازیکنان و همراهی هشیارانه و با متانت تماشاگران و هواداران در کنار تدبیر با کفایت مدیران و مربیان پیروز اخلاقی میدان باشند و این حرکت و منش پسندیده مورد داوری اذهان آزاد و کارشناسان و خبر گان آزاد قرار گرفته و مهره  تایید بگیرد.

زبان پاک، شعرهای هماهنگ شده، حرکات موزون موجه، حفظ حرمت میدان و حریم اشخاص اعم از خودی و رقیب، محتوا و شکل نوشته ها و پرچم، ورود وخروج با انضباط و برنامه و سایر موارد قابل ذکر از سوی تماشاگران، هواداران و لیدر های تیم ها و از سوی دیگر عملکرد مربیان در عرصه های مصاحبه و بازی چه در زمان برد و چه بعد از واگذاری نتیجه باید به گونه ای باشد که بر اعتبار اخلاقی و جایگاه شایسته تیم بیفزاید. بدیهی است تاثیر مطبوعات و رسانه و اصحاب قلم در حوزه ورزش بویژه فوتبال هم افزائی فوق العاده در عملکرد مثبت مولفه های یاد شده خواهد داشت.

بنابراین اگر نتیجه بازی را برای برنده برد اول بنامیم نتیجه اخلاقی را برد دوم برای تیم متخلق به اخلاق خواهیم نامید اگر برد اول منوط به تکنیک و تاکتیک در حوزه فنی فوتبال است، برد دوم منوط به اقدامات و برنامه ریزیهای حساب شده ای است باید با عزم جزم شده ازسوی مدیران و مربیان و اصحاب رسانه رقم خورده و مورد حمایت تماشاگران و هواداران فهیم و هشیار آینده نگر تیم ها قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد